Caietele lui don Rigoberto

caietele lui don RigoberoSă tot fie vreo 5-6 ani de când am citit “Elogiu mamei vitrege” (nu este din greșeală că vorbesc despre o altă carte decât cea menționată în titlul articolului). Nu știu de ce am cumpărat-o, nu auzisem, în acea vreme, de Llosa. Poate pentru că pe coperta patru mi se promitea o carte îndrăzneață și o “usturătoare lecție de viață, dincolo de binele și de răul moraliștilor”. Sau poate pentru că, tot acolo, se vorbea despre erotism transformat în artă pură, despre joc și despre frumusețe. Așa l-am descoperit pe Mario Vargas Llosa și așa am început să îl caut pe rafturile din librării. Fascinată de o primă lectură. Dar și de detaliile biografiei lui. M-a intrigat copilul care a crescut închipuindu-și că tatăl său a fost un erou (deși îl abandonase încă înainte de a se naște), bărbatul care s-a căsătorit mai întâi cu o mătușa, iar apoi cu o verișoară, apropierea și apoi îndepărtarea sa de comunism, candidatura la președinția statului Peru și, poate cel mai mult, conflictul său cu Marquez, acesta din urmă fiind unul dintre scriitorii mei preferați.Când am aflat că a apărut “Caietele lui don Rigoberto”, continuare a Elogiului, mi-am dorit foarte mult să citesc această carte. S-a întâmplat însă ca drumul ei de la librărie până în mâinile mele să fie unul plin de obstacole (de aceea a trecut așa de mult timp până am ajuns să o parcurg). Principalul obstacol a fost că, la intervale regulate de timp, după ce mi-am amintit de ea și mi-am dorit-o foarte tare… am uitat. Ca și cum nu m-aș fi gândit niciodată la ea. Prin februarie, anul acesta, într-o după amiază, al meu copil mă anunța la telefon că mi-a cumpărat-o și că în sfârșit o să o am. Dar cum locuim în orașe diferite și cum până la prima întâlnire a trecut ceva vreme, cartea a intrat iar într-un con de umbră (uitată de data aceasta de două persoane). Și a mai trecut încă vreo lună până când minunea s-a întâmplat și a ajuns la mine acasă. Căci, până la urmă, cum să numesc altfel decât minune faptul că, după mai bine de cinci ani, am ajuns să răsfoiesc un volum pe care mi l-am dorit din totdeauna?

Llosa scrie (și de data aceasta) cu atenție la detalii (căci doar ele sunt acelea care transformă și  eliberează orice ființă) și cu pasiune. Ceea ce face ca amănuntele complicate ale personajelor să devină logice în mintea oricărui cititor. Așa se întâmplă și cu dona Lucrecia (alungată din locuința conjugală și sufocată de remușcări) sau cu don Rigoberto  care, în casa sa de acum mai pustie, recitește însemnările adunate de-a lungul timpului și își studiază colecția de gravuri. În ciuda întâmplărilor petrecute, iubirea dintre cei doi pare să nu se fi stins, iar fiecare dintre ei, pornind de la personaje din cărți sau tablouri, își construiește o lume complicată, paralelă, menită să alunge singurătatea, dar și să anuleze monotonia vieții reale și golul lăsat de celălalt.  Această realitate îl îndeamnă pe Fonchito să pună la cale farsa cu scrisorile anonime. Convins că dragostea tatălui său pentru mama vitregă este puternică, căci îl spionează discret pe acesta și că iubirea femeii nu poate fi pusă la îndoială, copilul (?) nu se sfiește să urzească un păienjeniș de fire care ar putea să îi aducă împreună, din nou,  pe cei doi. Așa cum nu s-a sfiit nici să întindă capcanele care au dus la separare. Arma pe care se bazează cel mai mult este farmecul cu care natura l-a înzestrat. „Era Rigoberto. Corectat şi îmbunătăţit. Îmbunătăţit şi corectat” (așa i se pare donei Lucrecia, care îl vede pe Alfonso ca fiind aducătorul imaginii tatălui său).

De ce dorește Fonchito împăcarea celor doi? Aparent pentru că se simte responsabil de drama pe care a declanșat-o. Și-a ispitit mama vitregă și a atras-o în zona păcatului inadmisibil (căci cum am putea numi altfel episoadele de tandrețe încărcate de erotism dintre cei doi?).  Sau ar putea fi, mai degrabă, faptul că băiatul, care și-a descoperit un nou talent, pictura, suprapune imaginii sale pe cea a lui Egon Schiele (artistul paranoic, chinuit de gânduri negre și de un destin tragic, blamat de societate și obsedat sexual)? Oare cei doi adulți din viața sa, nu sunt doar modelele pe care vrea să le folosească în scopuri artistice, confirmându-i identificarea cu pictorul austriac? Citind cartea îl poți bănui pe copil de ambele intenții, dar în niciun caz de inconsecvență. Nimic nu îi va sta în cale pentru a-și reuni familia. Va imita scrisul tatălui, se va insinua din nou în viața mamei vitrege, îi va determina pe amândoi să umple golul lăsat de celălalt cu plăsmuiri, pline de senzualitate, ale minții.

Finalul ar putea fi cu happy-end. Ar putea fi, zic, pentru că lucrurile sunt doar aparent rezolvate și sunt în stare să devină, oricând, punctul de plecare al altor derapaje. Pentru că jocul lui Alfonso poate fi catalogat ca diabolic, iar celelalte personaje sunt predispuse să-și împingă fanteziile până la granița cu o altă lume, una guvernată de alte legi.

Acest articol nu se dorește a fi o recenzie. Este doar percepția mea despre o carte (asupra căreia aflu că părerile sunt destul de controversate). Mie mi-a plăcut. Aproape la fel de mult ca și  ”Elogiu mamei vitrege”.

Concluzia mea la finalul acestei lecturi? Inocența este de multe ori o iluzie și este foarte posibil să nu existe acolo unde ai fi sigur că o să o găsești, iar erotismul expus într-o carte, nu este întotdeauna vulgar. Dincolo de ineditul straniilor întâmplări povestite de Llosa, dincolo de întrebările pe care și le va pune orice cititor și de etica neconvențională care este descrisă, cartea aduce în prim plan acel “realism magic”, realitate și închipuire împletite cu măiestrie la granița dintre două lumi, cea pe care o cunoaștem cu toții și cea plăsmuită de minți geniale sau bolnave.

În 2010, Mario Vargas Llosa a fost Laureat al Premiului Nobel pentru literatură.

25 thoughts on “Caietele lui don Rigoberto

  1. Stii ca a fost de curind la Cluj, nu? (proasta organizare, din pacate). Si am inteles ca Liiceanu l-a numit la un moment dat Marga Llosa :))

    Am uitat aproape complet ce se intimpla in Elogiu. Am citit-o dintr-un impuls, dupa ce sfirsisem Matusa Julia si condeierul si eram inca fascinata.

  2. Nu o fi recenzie articolul tau dar e tare frumos, plin de sentimente, adica nu are raceala unei recenzii. Autorul nu-l cunosc si in mod normal probabil nu m-as simti atrasa de o astfel de carte, dar ai reusit sa ma faci curioasa intr-un fel…

    • Llosa merită citit. Nu a scris numai genul de cărţi despre care s-a întîmplat să povestesc eu aici. De fapt, Premiul Nobel l-a primit pentru „cartografierea structurilor puterii”.

  3. Irealia

    Mă aflu în situația ingrată de-a avea vreo cinci cărți începute. Nu știu când am dezvoltat acest prost obicei, dar răul este făcut. Nu mai vorbesc că mai iute mă așez să citesc un blog și că aici nu adorm, pe când, dacă mă așez confortabil, numai bine pregătită pentru o lectură, îmi dă moș Ene cu cloroform pe la nas… Introducerea de mai sus are rolul de a-ți spune că ai parte de toată admirația mea. Nu numai că scrii și citești bloguri, citești și cărți și-i mai îndemni și pe alții! Sonia, te invidiez constructiv. (Invidia constructivă este atunci când îmi propun și eu fapte mărețe de genul celor proaspăt invidiate). :) :) :)

    • Am mai scris pe aici, faptul că fac naveta mă ajută să citesc. Nu este o navetă grea şi nu petrec foarte mult timp într-un mijloc de transport, dar am o oră de lectură în fiecare zi. Altfel, cine ştie, poate aş folosi ora aceea pentru altceva. Nu încep mai multe cărţi deodată. Cel mult pot parcurge în acelaşi timp una tehnică şi una de beletristică, iar dacă o carte nu îmi place de la primele pagini, o abandonez fără păreri de rău.

  4. Am citit si eu “Elogiu mamei vitrege”, dar nu m-a prins foarte tare. Il prefer in continuare pe Marquez, desi in ultimul timp am lasat-o moale cu literatura sud-americana si ma chinui acum (am reluat cartea dupa ce o abandonasem) cu “Fiica norocului” (cred ca asa e tradusa in romana) a lui Isabel Allende, in original. E interesanta, dar fiind in spaniola citesc multe mai greu si eu sunt obisnuita sa citesc intr-un ritm rapid. Sper totusi sa o termin de data asta, ca simt ca merita. :)

    • Sonia

      Marquez este de departe preferatul meu. Pentru orice carte trebuie să ai o anumită stare de spirit ca să o poți citi. Te invidiez că ai puterea să reiei o carte pe care ai abandonat-o. Eu nu pot. Dacă am lăsat-o din mână pentru că mi s-a părut greoaie, lăsată rămâne pe veci. :)

  5. Blog Vienez

    n-am mai citit de multa vreme in romana si ma intreb oare cum o mai fi. o parte a activitatilor mele ma sileste sa citesc in engleza, traiesc in permanenta intr-un amestec de limbi care nu mai imi sunt straine nici macar din punct de vedere afectiv. ieri dezbateam un articol despre ce inseamna sa fii nomad lingvistic si tare m-am regasit. si mi-am adus aminte de Nichita cu al lui “”limba romana e patria mea” :). of, dezlanat comentariu, dar discutiile despre literatura (si limba) uneori ma emotioneaza mai mult decat un apus de soare :D

    • Sonia

      Exceptând chestii tehnice, restul lecturilor mele sunt în limba română. E o performanță de invidiat că poți să gândești și să simți în mai multe limbi. Ești într-o poziție privilegiată, din punctul meu de vedere.

  6. pfui, mie nu mi-a placut cartea asta. n-am citit nimic altceva de la Llosa, dar ii stiam activitatea de politician dinainte de a-i citi cartea si am fost in permanenta constienta de statutul asta al lui. nu stiu de ce, ca nu mi se intampla cu nici o carte sa ma gandesc la scriitorul ei, dar in cazul Caietelor mi s-a intamplat. Si efectiv ma rusinam de fiecare data cand citeam ceva mai erotic si ma gandeam ca e scris de un om implicat in politica. :-s

    cred ca am inceput eu sa am un disconfort cand citesc carti erotice, ceea ce iarasi e ciudat pentru ca la un moment dat cautam carti de genul asta…

    • Sonia

      Poate ai dreptate și poate cartea nu a fost potrivită pentru o primă lectură din opera lui Llosa. Sau, poate citind mai înainte măcar “Elogiu mamei vitrege”, ai fi avut o altă perspectivă a lucrurilor povestite. Eu m-am raportat tot timpul la această lectură în timp ce citeam “Caietele”.

    • Sper sa nu gresesc, dar Nobelul nu se acorda unei anumite carti, apropo de motivatia juriului cu structurile puterii. Si Sarbatoarea Tapului si Conversatia la Catedrala au ca subiect dictatura militara, deci poate pe-acolo sa fie cartografia :)

    • Sonia

      Așa este, premiul Nobel nu se acordă pentru o anumită carte. Aș adăuga exemplelor date de Lavinia și “Paradisul de după colț” unde Llosa aduce în discuție societatea egalitară și discriminarea rasială.

  7. Daca nu e o recenzie atunci nu stiu ce e. O recenzie facuta cu atata suflet incat as vrea sa citesc si eu cartea.
    “Inocența este de multe ori o iluzie și este foarte posibil să nu existe acolo unde ai fi sigur că o să o găsești, iar erotismul expus într-o carte, nu este întotdeauna vulgar. “- uimitor de adevarat. Fraza ta Imi aminteste de Lolita lu Nabokov, care mie chiar mi-a placut la nebunie.

    • Sonia

      Și mie mi-a plăcut Lolita. Mi s-a reproșat, când am spus lucrul ăsta, că aș putea fi de acord cu acțiunile personajelor. Nu au legătură una cu alta. Dincolo de ce știm, gândim și ne place există și alte lucruri. Ignorându-le nu trebuie să avem pretenția că vor dispărea.

      • Ce tampenie sa ti se reproseze asa ceva! Sper sa nu jignesc pe nimeni, dar cand o carte e bine scrisa poate sa fie si despre violarea bunicii, ca tot o citesc cu placere.

  8. Se zică că fiecare chestie, la timpul ei! Aşa şi cu cărţile…cred.

    Mie cărţile mi se pun în poală(mă rog, cu un efort minim din partea mea să le scot din bibliotecă, sau cu un efort mai mare, cel financiar, să mi le cumpăr) la timpul potrivit. În ce sens? Păi, subiectul fie că e un răspuns mai amplu unei întrebări care mă intriga, ori e chiar o acţiune care-mi dă tâcoale în prezent.

    De fapt nu ai uitat c-o doreai, lucrul cu dorinţa-i mai greu, ştii doar…până o lansezi, până se înfiripă…trec anii. Dar dacă îi era să îi fii, sau să-ţi fie, avea să se întâmple…lucru, care de altfel, s-a şi întâmplat.

    • Sonia

      Nici la mine lucrurile nu se mișcă greu. De obicei acționez (când vine vorba de cărți) sub impulsul momentului sau a unei prime impresii. Probabil că așa a fost să fie, cum zici tu. Bine că nu s-a adeverit proverbul acela cu “boală lungă, moarte sigură” și să uit de tot de ea. :)

  9. Mi-ai trezit curiozitatea, Sonia. Am citit cu inima indoita Orasul si cainii. Dupa primele pagini aveam impresia ca nu o voi termina niciodata, ca nu mi se potriveste. Apoi m-a furat actiunea si m-am lasat atrasa de stilul lui Llosa. Am si scris pe blog despre aceasta carte, pentru ca este altfel fata de cele pe care le-am citit in ultima perioada.

  10. Pingback: Biblioteca bloggerului român | blog de iarnă (și nu numai)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge