Oaia negră sau țapul ispășitor?

black-whiteO necesară explicație
Unul dintre blogurile pe care le citesc de multă vreme (și cu plăcere de fiecare dată) este cel al lui Dojo. De aproape două săptămâni “se desfășoară” acolo un nou editor. Liliana Satmari-Vulcan. I-am urmărit cu interes articolele, iar unul dintre ele (Doamnă, suntem o generație blestemată…) s-a dovedit a fi foarte aproape de sufletul meu. Tema articolului despre care am pomenit este legată de viața unei generații, cea a “decrețeilor”. Deși sunt născută cu trei ani mai înainte de apariția “celebrului” decret, m-am regăsit și eu printre rânduri. Nu vreau să reiau ideile expuse acolo. S-a comentat mult pe marginea subiectului, iar cine ar dori să mai adauge ceva sunt convinsă că va fi bine primit. Doresc însă să răspund unuia dintre comentatori. Pentru că schimbul de replici dintre noi a alunecat la un moment dat spre o altă zonă, mi s-a părut corect și de bun simț să mut discuția aici. Sper să dea curs invitației mele. Despre ce este vorba? Puțină răbdare.
Oaie neagră sau țap ispășitor?
Cunoașteți desigur cele două personaje. Așa cum, probabil, ați fost martori de multe la căutarea unui argument pentru care lucrurile merg prost. Deși supuși greșelii (căci oameni suntem, nu-i așa?), ne vrem curați ca lacrima, perfecți și fără pată. Niciodată nu suntem de vină (sau mă rog, nu în totalitate). Găsim argumente și scuze. Și arătăm cu degetul. Spre oaia neagră (pe care nici apa Dunării nu o poate spăla de toate păcatele). Trăiește doar la un pas distanță de noi și datorită ei nu suntem noi în apele noastre. Expusă oprobiului public, nefericita cu blană întunecată, își cară păcatele (unele ale ei, altele “împrumutate”) cum poate. Și prin nu știu ce inginerie (nu una genetică, vă asigur) evoluează spre o nouă creatură. Țapul ispășitor. Vi se pare că  transformarea este irelevantă? Mie mi se pare uriașă. Dacă pe oaie, așa neagră cum e, o acceptăm în mijlocul nostru, pe țap îl dorim afară din cetate. Mărturisim asupra lui toate păcatele (cu cât mai multe, cu atât efectul va fi mai spectaculos) și ducă-se pe pustii. Unde poate să moară o dată ce și-a îndeplinit menirea (cel puțin așa zice Vechiul Testament).
Când personajele de mai sus sunt izolate și apar pe ici, pe colo, în mod aleator, aș zice că avem de-a face cu accidente. Dar ce te faci când fenomenul este multiplicat până la rangul de turmă?
Legătura
De bună seamă există o legătură între cele două părți ale articolului meu. Comentariul care m-a determinat să scriu toate aceste lucruri (au fost mai multe, dar o să mă opresc doar la unul) este: “de vină este generaţia care tocmai ajungea la maturitate în Iepoca Raţiilor şi Cozilor şi care se zbătea să facă o meserie intelectuală”. Iar vinovăția despre care se vorbea a fost suma neajunsurilor și neîmplinirilor în care ne trăim viața. Așa cum spuneam la început, nu vreau să reiau acel subiect. Ideea despre care vreau să scriu este alta.
Culpabilizarea colectivă
Împărțim lucrurile și oamenii în categorii. Vorbim despre sisteme, clase sociale, categorii profesionale. Aparținem, datorită unor caracteristici comune, unor grupuri. Vârsta, sexul, etnia, religia, convingerile politice. Suntem români sau nemți, ingineri sau brutari, catolici sau reformați, conservatori sau social-democrați. Și nu numai… exemplele pot continua. Sunt mai buni unii oameni decât alții? Cu siguranță, dacă ne referim la indivizi și îi judecăm pe fiecare în parte. Există vinovați pentru lucrurile rele care ni se întâmplă? Bineînțeles, doar furtunile se iscă uneori din senin, sursa relelor este aici pe pământ.
Și acum întrebarea care nu îmi dă pace. Cine este de vină? Unul sau altul dintre indivizi sau tot grupul?
Vă mărturisesc că dacă singurul exemplu de culpabilizare colectivă ar fi fost cel al generației mele (catalogată ca fiind cea care n-a făcut nimic pentru ca să ne meargă bine), discuția aceasta nu ar fi avut loc. Dar mi-au venit în minte și alte exemple. Unele foarte actuale. Auzim mereu în jurul nostru că:
- Profesorii sunt de vină pentru starea dezastruoasă a învățământului.
Adevărat. Cunosc o mulțime de dascăli slab pregătiți sau nepăsători.
Fals. Cunosc profesori cu o ținută morală impecabilă. Dedicați meseriei lor și cu rezultate remarcabile.
- Medicii sunt hoți și șpăgari.
Adevărat. Există doctori care așteaptă bani ca să te opereze, consulte sau să te trimită la un specialist.
Fals. Cunosc medici care nu primesc nici un vârf de ac. Care refuză orice “atenție”. Care își fac meseria ca la carte.
- Generația tinerilor din ziua de azi este una da ratați.
Adevărat. Jumătate dintre ei au picat la BAC, nu citesc, sunt indecenți și aroganți. Nu au cultură generală, sunt indolenți și uneori agramați.
Fals. Există copii cu performanțe deosebite.  Politicoși și cu bun simț. Hotărâți și care știu ce vor.
Aș putea continua cu exemplele (bucureștenii sunt…, ardelenii sunt…, ziariștii sunt… , blondele sunt… etc.), dar mă opresc aici.
Cât de corectă este culpabilizarea colectivă? Putem distribui uniform vinovăția într-un grup? Numărul (mai mic sau mai mare) de inocenți dintr-o categorie își merită statutul de țapi ispășitori doar pentru că aparțin acelei categorii (mai ales că de cele mai multe ori apartenența nu a fost alegerea lor)? Vinovăția colectivă nu este mai degrabă o ascunzătoare bună pentru adevărații vinovați?
Discuția este complicată, iar eu puțin pricepută la analize de acest fel. Cred însă în adevărul lui “dvide et impera”.  Cu cât mai mulți vinovați, cu atât mai bine. Învrăjbește-i și-ți va fi ușor să îi stăpânești. În plus, nici nu este așa costisitor. De ce să porți războaie în care să consumi resurse și energie? Asmute-i unul asupra altuia. Se vor mânca între ei, făcându-ți sarcina mai ușor de rezolvat.
Este vinovăția colectivă o formă de manipulare? Cât de ușor de manipulat credeți că suntem?
Post scriptum
Într-o ţară depărtată, exista cu mulţi ani înainte o Oaie neagră. A fost executată. Un secul mai târziu, cuprinsă de regrete, turma i-a ridicat o statuie ecvestră care se asorta perfect cu restul parcului. Aşa, în succesie, ori de câte ori apăreau oi negre, erau întâmpinate cu gloanţe, pentru ca astfel generaţiile viitoare de oi normale să se poată perfecţiona în arta sculpturii.”
(Augusto Monterroso)

 

39 thoughts on “Oaia negră sau țapul ispășitor?

  1. Petala Calatoare

    De vina individuală suntem singurii vinovați și responsabili la nivel de individ şi singurii ţapi ispăşitori, căci vinile individuale trebuiesc ispăşite. De aşa-zisă vină colectivă este vinovat pe de o parte sistemul care permite ca ea să existe (de învăţământ, juridic, sanitar etc), deşi are toate pârghiile să o împiedice, iar pe de altă parte societatea civilă care nu reacţionează sau dacă o face, o face prea palid. Şi cum fiecare dintre noi suntem ori parte a sistemului, ori parte a societăţii civile, suntem cu toţii vinovaţi. Mai greu cu ţapii ispăşitori în cazul ăsta. Mai degrabă acarul Păun…

    • Este convenabil să acuzi în masă. Sentimentul de vinovăție aduce cu el sentimentul de inferioritate, distruge respectul de sine, paralizează. E mai ușor de stăpânit un om slab. Iar pentru adevărații vinovați este mai profitabil să declare că suntem vinovați cu toții.

  2. Sonia, you made my day cu articolul asta! Nu neaparat culpabilizarea colectiva, ci generalizarea in sine, e cel mai la indemina lucru, e apanajul oricarui taximetrist (ia te uita cum tocmai fac o generalizare, hehe), a celor pentru care e mai simplu sa dea vina pe cineva/ceva decit sa caute argumente. Ma duc sa citesc discutia de acolo.

    • Ne place să privim lucrurile în ansamblu. Deci generalizăm. Cred că este în firea noastră. Nu zic că este rău însă, în funcție de perspectiva din care privim lucrurile, imaginea poate să difere de la om la om. Nici asta nu ar fi o problemă dacă nu am ține cu tot dinadinsul să fim întotdeauna posesorii adevărului absolut.

  3. Sonia, eu incerc mereu sa ma feresc de generalizari, dar foarte rar imi iese. :) Nici macar nu cunosc prea multe persoane care sa o poata face.
    Citatul de la sfarsit mi-a inseninat ziua! Imi place Augusto asta! :))

    • Citatul pe care l-am scris la sfârșitul articolului mi-a plăcut enorm. L-am descoperit de mai multă vreme. Acum însă cred că i-am găsit locul.

  4. si eu tot decretel! suntem usor de manipulat, cu atat mai mult cu cat generalizam si anulam indivizii dintr-o trasatura de cuvant. pe de o parte fiecare ne batem in piept cu o caramida zdravana ca suntem unici si valorosi, dar cand e vorba de initative ne tragem inapoi, n-avem idei si nici dorinte dincolo de bunastarea imediata. nu prea stim ce vrem sau e mai comod sa asteptam sa ne mane altii intr-o directie sau alta. invatamantul, tv-ul, filmele ne ajuta sa gandim tot mai putin.

    • E ușor să aruncăm piatra și apoi să chibițăm de pe margine. E simplu să spunem poveștile altora așa cum ne imaginăm noi că trebuiesc spuse. Cu argumentele este mai greu. Cât despre acțiune… e mai comod să nu faci nimic. Nu consumi energie și nu poți fi criticat că ai greșit.

    • Mai ales când “sari” din statistici și linii general acceptate. În cel mai fericit caz vei fi considerat ciudat. În varianta pesimistă cred că este doar un pas până la transformarea în oaie neagră sau țap ispășitor.

  5. Trezit din visul de-a schimba lumea în bine, am avut o altă revelaţie:
    de fapt, ţapul e negru, iar oaia e ispăşitoare; dintotdeauna şi pentru totdeauna.

    • Deși cunosc bine înțelesul expresiilor (ba chiar și faptele care le-au generat), în contextul descris nu prea am putut să le separ una de alta. Uneori mi-au exprimat același adevăr, alteori fiecare s-a transformat în cealaltă, extraordinar de ușor. Îmi place să cred că am înțeles bine ceea ce ai vrut să spui.

      • Omul e simultan oaie neagră şi ţap ispăşitor, fără excepţie. Şi asta doar fiindcă răul există în toţi şi toate – numai proporţiile diferă, individual.

        Aşadar, din cauza ţapului cel negru (răul), oaia (omul) – indiferent de culoarea blănii – este vinovat de ceva, cîndva şi va plăti negreşit, cînd fi-va vremea.

  6. ionut

    E ca și cum ai face experimente pe o generație, nu contează de care, o bagi într-o cușcă imensă(pentru câteva decenii), și-ți faci de cap cu ea. Apoi o eliberezi și acțiunile ei sunt nocive, normal că generația respectivă nu e de vină.

    • Bine ai venit Ionuț. În captivitate, chiar și animalele au comportamente diferite. Cu atât mai mult oamenii. Îmi place comparația ta. Și este foarte aproape de adevăr. Aș adăuga doar, că nu toată lumea a fost “domesticită” așa cum și-a dorit cel care, pentru o vreme, a fost proprietarul cuștii.
      Cât despre greșelile din citat (pe care le-ai semnalat într-un alt loc), nu sunt două. Secul este corect. Succesie nu, ai dreptate. Am preluat însă traducerea exact așa cum o vei găsi peste tot. Pentru că mi-a plăcut cum sună și pentru că nu am vrut să schimb nimic.

  7. E bine ca nu ne regasim printre…riduri :D
    Eu am prostul obicei de a nu citi guest-posturile de pe bloguri.Pur si simplu cand intru , vreau sa vad/citesc /aflu ce mai spune autorul adica adminul. Altfel ma simt ca si cum as citi o revista.
    Scuze ca am comentat pe langa subiect
    De altfel stii (cred) din stilul meu de expunere ca nu sunt adepta generalizarilor.
    Indiferent c-am fi decretei sau prospat eclozati in lumea asta mare caracterul e unul singur. Si din pacate sau din fericire el sufera foarte putine modificari.

    • Ideea guest-posturile nu mi se pare rea. Am fost și eu invitată să scriu din poziția asta și a fost o experiență interesantă. Nu mi se pare rău nici că unii au altă părere decât a mea, iar când este expusă împreună cu argumente mi se pare chiar folositor. Mă deranjează însă comentatorii care și-au făcut o obișnuință din a contrazice absolut tot ce le pică în fața ochilor. Și amestecă toate lucrurile într-o oală imensă.
      Mi-ar fi plăcut ca cel de la care a pornit articolul să răspundă invitației mele și să avem o discuție și aici. Nu pentru că aș fi avut avantajul meciului jucat acasă. Am dorit să mut discuția aici pentru că nu îmi place să fac deranj în locurile în care merg în vizită.

  8. Am intrat si eu pe articolul respectiv si nu m-am putut abtine sa nu arunc cateva cuvinte si acolo. Iti multumesc pentru trimitere, m-a cuprins nostalgia citind.
    As vrea sa spun ca am citit si comentariile tale si primul TAu comentariu mi-a placut atat de mult incat ma intreb de ce nu te-ai gandit sa il postezi si la finalul articolului tau de fata. Simiti atat de frumos, draga Sonia! Dar sunt sigura ca stii ca asta simt eu mereu cand te citesc.
    Spui ca nu esti priceputa la analize, dar…de fapt esti. Daca ai un “pacat” este ca te-ai aruncat intr-o analiza atat de ampla, incat ai putea scrie cateva saptamani. Si daca totusi ai face-o, atunci ce? Sunt oameni care nu vor fi convinsi de nici un fel de argumente. Cu atat mai mult cu cat este profund uman sa cautam un vinovat pentru a ne scuza extern nefericirea. Sa ai initiativa in anumite conditii poate fi cel mai inteligent lucru de facut. Personal, nu mi-e rusine sa fiu un om mic. Si nici sa fac parte dintr-o generatie mica. Generatiile cu initiativa ce mare branza au facut in ultimii 20 de ani? Pentru societate, pentru turma intreaga, nu pentru ei insisi. Un anumit gen de initiativa apare numai cand se umple paharul. Pana atunci, nu e decat injurat printre dinti. Sau in gand. Si oamenii obisnuiti au o maaare capacitate de a indura.

    • Mulțumesc Dana. Ceea ce a fost scris într-un loc, acolo rămâne. Am fost tentată să reiau subiectul din punctul meu de vedere, dar printre alte păcate îl am și pe ăla că nu îmi place mâncarea reîncălzită. :)
      Când am spus că nu mă pricep la analize, nu am făcut-o din modestie.Mi-am dat seama că scriu despre un subiect care ar fi necesitat poate o minimă documentare. Am cunoștințe vagi despre momente din istorie în care s-a apelat sau nu la culpabilizarea în masă a anumitor categorii. Pe marginea subiectului ăsta mi-am dat deja temă de lectură.
      Este uman să căutăm vinovați. Iar când dorim să îi găsim ca să îndreptăm niște greșeli este și corect. Dar când scopul este doar acela de a arunca doar cu noroi în cine se nimerește în calea nostră, deja am o problemă.

  9. Ana Q.

    Eu nu fac parte din generatia respectiva dar din pacate fac parte dintr-una in care oamenii prefera sa judece decat sa cunoasca, sa arunce vina in ograda altuia, sa vada paiul din ochiul vecinului si sa isi doreasca intotdeauna ce au altii si sa aprecieze prea putin ce au. Nu stiu cine ar putea da vina pe “generatia decreteilor” sau ma rog, a generatiilor de dinaintea mea, dar cu siguranta sunt acei oameni frustrati de propria neimplinire si de faptul ca niciodata nu vor fi suficienti de buni sa faca o diferenta.

    • Cei care găsesc vinovați la tot pasul, din punctul meu de vedere, își caută scuze (exterioare lor) pentru greșelile proprii. Fiecare generație are oameni de toate feluri. Buni, răi, ticăloși, geniali. Cei mai mulți se situează între aceste extreme. Oamenii obișnuiți. Nu poți să le pui în spate toate relele pământului.

  10. Pingback: Postare fără titlu | Gară pentru doi

  11. Coincidenta sau sincronizare, nu stiu, insa sunt ingrozitoare…Chiar ma pregateam ca peste cateva momente sa public pe blogul meu o alta viziune a Tapului Ispasitor. Desi perspectiva prezentata de mine acopera o alta perioada de manifestare a tapului ispasitor, totusi mecanismele de generare ale lui sunt la fel ca cele de astazi.

    Nu vreau sa spun decat ca victimele Tapului ispasitor apar in perioade de criza, atunci cand sistemul de organizare social (cu ale sale clase sociale, etnice, ierarhice, profesionale, culturale, religioase etc) se afla in colaps. Filologul si istoricul Rene Girard scria in cartea sa “Tapul Ispasitor” (surpriza !) ca atunci cand oamenii incep sa se comporte la fel, sa se imbrace si sa vorbeasca la fel, ei bine, inseamna ca avem de a face cu un colaps social. Uniformizarea societatii si inversarea ierarhiei sociale duce la criza culturala. Criza culturala naste Tapi ispasitori, ai carui victime pot cadea atat cei frumosi, puternici si bogati, dar si cei schilozi, saraci, prosti etc. Numai gloata, multimea dezorganizata, puhoiul de oameni, poate alege aleatoriu urmatoarea victima. Se poate ajunge pana intr-acolo unde seceta e datorata homosexualilor sau lipsa banilor e datorata evreilor ori criza politica si economica sunt datorate romanilor de dinainte de ’89, de exemplu.

  12. Aștept cu interes articolul. Chiar îi spuneam Danei (răspunzând comentariului ei) că urmare a scrierii acestui articol mi s-a deschis apetitul pentru studiu. Mulțumesc că ai amintit cartea lui Rene Girard. Nu am auzit până acum de ea. M-ai făcut curioasă.

  13. Asa cum vad eu problema, oaia neagra va fi prima candidata la postul de tap ispasitor. E doar o chestiune de timp pana cand oaia se transforma in tap. Bineinteles ca putem merge pana intr-acolo incat sa ne gandim ca daca oile negre ar fi majoritare (ceea ce se si intampla) atunci tapul ispasitor va veni din randul oilor albe. Tapul ispasitor va exista intotdeauna, va diferii doar culoarea oii…

    • “Oaia negră”… apropo de discuția de pe blogul tău și ea a suferit mutații. Dacă la origine termenul înseamnă “om care se distinge de ceilalți membri ai unui grup/ai unei colectivități printr-o conduită rea, prin antecedente negative, prin fapte antisociale etc.” acum lucrurile s-au mai schimbat. “Oaie neagră” poate fi considerat orice individ al cărui comportament nu convine. Și până la “țap ispășitor” nu este decât un pas.

  14. Pingback: O altă zi de vineri | blog de iarnă (și nu numai)

  15. “Culpabilizarea colectivă
    Împărțim lucrurile și oamenii în categorii. Vorbim despre sisteme, clase sociale, categorii profesionale. Aparținem, datorită unor caracteristici comune, unor grupuri. Vârsta, sexul, etnia, religia, convingerile politice. Suntem români sau nemți, ingineri sau brutari, catolici sau reformați, conservatori sau social-democrați. Și nu numai… exemplele pot continua. Sunt mai buni unii oameni decât alții? Cu siguranță, dacă ne referim la indivizi și îi judecăm pe fiecare în parte. Există vinovați pentru lucrurile rele care ni se întâmplă? Bineînțeles, doar furtunile se iscă uneori din senin, sursa relelor este aici pe pământ.
    Și acum întrebarea care nu îmi dă pace. Cine este de vină? Unul sau altul dintre indivizi sau tot grupul?”

    În condiţiile unui public crescut de şi în socialism, culpabilizarea colectivă este naturală, din mai multe motive:

    În primul rând, datorită faptului că totul era judecat în funcţie de interese de clasă (“muncitorii”, “burghejii”, “ţăranii”, în zilele noastre “cocalarii”).

    În al doilea rând, fiindcă publicul român a avut întotdeauna o capacitate de-a dreptul ridicolă de imitaţie. De la vremea lui Alecsandri şi a Coanei Chiriţa, trecând prin francofilii crescuţi sub Cuza până la socialişti, (co)mu(n)işti şi protocronişti, fiecare dintre noi am imitat precum maimuţa ceea ce vedeam în jur.

    În al treilea rând, fiindcă există o solidaritate de clasă şi de moravuri, chiar şi acolo unde ea nu se vede, şi unde cei implicaţi provin din grupuri sociale diferite şi poate chiar (superficial) rivale.

    Şi acest al treilea motiv este poate cel mai important. În multe cazuri, te bufneşte râsul când vezi poliţişti care se prind cu “vitezomani” într-o discuţie foarte prietenească despre caracteristicile maşinii, deşi sunt obligaţi să le aplice amenda, sau funcţionare de ghişeu care sunt acre ca lămâia verde cu majoritatea solicitanţilor, dar devin foarte amabile şi îl ajută pe unul care se nimereşte să le fie simpatic, sau vânzătoare care flirtează cu “cocalarul arogant” pe care restul lumii îl înjură pe la spate. Cheia simpatiei dintre oameni este “comunitatea de limbaj şi obiceiuri”, faptul că asemănarea cu cineva te face să ţii instinctiv cu el.

    Datorită acestei solidarităţi de clasă şi de moravuri, ne vedem atraşi, cu sau fără voia noastră, de o parte sau de alta în discuţie.

    • Îți mulțumesc pentru răbdarea pe care ai avut-o ca să îmi comentezi articolul. Până la urmă constat că nici nu suntem clar fiecare de cealaltă parte a discuției (sau a baricadei, cum ți-am spus mai demult). Regăsesc personaje cunoscute în fiecare dintre exemplele tale. Dar să generalizez nu pot. Nici când vorbesc despre comuniștii ăia pe care îi tot pomenești tu, nu pot să îi bag pe toți într-o oală. Puțini au crezut într-o idee, majoritatea au fost doar niște oportuniști care au făcut rău fie pentru că aveau minte puțină și nu intuiau consecințele, fie pentru că și-au pus inteligența în slujba binelui lor.
      Spui că dacă am crescut în comunism ar trebui să avem obligatoriu reticență și inerție față de lucrurile noi? Că am rămas neapărat cu niște sechele? Unii da, dar nu toți!

      • Nu, fiindcă am crescut în (co)mu(n)ism şi am avut vieţi restrictive (“nu vorbi cu ăla că te toarnă, nu te juca cu copilul ăluia etc”) ne-am obişnuit să gândim în termenii solidarităţii de clasă şi de moravuri.

        E puţin evident că un automobilist o să arate simpatie altor automobilişti, care vorbesc în acelaşi limbaj ca şi el, un programator altor programatori şi un microbist altor microbişti. (Sau un beţiv altor beţivi :) ) Asta e ceva natural, un dat de la Dumnezeu, de necontestat şi oamenii o fac instinctiv, aşa se leagă prietenii între oameni care se întâlnesc întâmplător.

        Dar acolo unde există solidaritatea de clasă există şi duşmănia de clasă. Cineva care detestă “cocalarii” nu va face niciodată diferenţe între ei după gradul de cultură, educaţie, bani sau maniere, pentru el cine e de-al lui e de-al lui şi restul sunt “cocalari împuţiţi, fără ruşine şi respect”. E foarte posibil ca acel “cocalar” să aibă o bibliotecă întreagă în cap, dar nu îl ajută cu nimic, e tot din partidul advers.

        • Iar soluția este…? Că până la urmă vorbim discuții și batem apa în piuă de pomană. Există o soluție pentru toate aceste “deprinderi proaste” dobândite în comunism? Dar pentru cele mai noi apărute?

      • De ce ar dori cineva să existe o soluţie?..

        Până la urmă şi politicianul, şi advertiserul, şi avocatul, şi jurnalizdul şi alţii trăiesc, şi încă trăiesc foarte bine, de pe urma obiceiurilor şi intereselor de clasă. Dacă ele n-ar mai exista, ar fi afectată grav economia naţională :D

        • Soluția există. Ne-am dorit-o și o avem. Îi zice democrație.
          Winston Chruchill spunea: “Nimeni nu pretinde că democrația ar fi perfectă sau atotștiutoare. Întradevăr s-a spus că democrația este cea mai rea formă de guvernământ cu excepția tuturor formelor încercate de-a lungul timpului”.
          Mie mi se pare că aici este răspunsul la toate întrebările.
          Vor exista tot timpul nemulțumiți și nemulțumiri și divergențe de opinii.
          Până la urmă, ne place sau nu, viața este o luptă.

    • LOL :D

      Dimpotrivă, sistemul politic democratic depinde întru totul de interesele de clasă şi o mare parte din rahaturile ultimilor 8-10 ani (blocarea proiectelor de infrastructură, taxele de primă înmatriculare, starea dezastruoasă a lui CFR Marfă, calitatea de 3 parale a presei etc) de aici se trag, de la faptul că deţinătorul puterii trebuie să împace mai multe interese antagoniste şi nu poate. De fapt, singurul lucru care a mişcat lucrurile din amorţire a fost faptul că personajele din sfera puterii începând cu Premierul Copy-Paste au decis să nu se mai consulte cu nimeni, să aleagă o opţiune şi să se ţină de ea până la capăt. Altfel nu am fi avut nici acum bucăţile de autostradă pe care le avem.

      • Concluzia mea, după toată discuția de aici și de la Dojo, este că nu e bine în niciun fel. Comuna primitivă și o luăm de la zero? Sau o nouă ideologie? Prefer al doilea caz, că parcă nu m-aș lipsi așa ușor de tehnologie. :) Tu ai putea să o creionezi, eu fac afișele ca să o popularizezi. Și dacă îmi place cum sună. mă angajez să merg și să le lipesc. :)

  16. Pingback: O altă zi de vineri

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge