Portrete robot

un-faux-portrait-robot-a-circuleAţi auzit, cu siguranţă, că o imagine ar face cât o mie de cuvinte. Din punctul meu de vedere expresia spune un adevăr: o fotografie poate imortaliza atitudini pe care ochiul liber le poate rata, o schiţă poate explica mai bine un fenomen decât o întreagă pagină de teorie scrisă, o hartă te va ajuta să te orientezi mai uşor decât toate indicaţiile primite de la cineva. Într-un fel este normal să fie aşa. Ceea ce vedem este mai uşor de înţeles, cuvintele fiind strict limitate la limbile cunoscute, la cât de bogat este vocabularul unui vorbitor sau la cât de mare este puterea de a pătrunde figurile de stil sau sensurile. Şi totuşi…
Să alcătuieşti imagini pe baza cuvintelor pe care le citeşti, mi se pare a fi mecanismul cel mai important care ne îndeamnă la lectura. Imaginaţia prinde aripi şi, dincolo de intrigă, începem să fim fascinaţi de creionarea personajele. Culegem detaliile pe care ni le dă autorul (uneori împrăştiate în mai multe pagini), adăugăm atidudini şi gesturi şi… gata, avem impresia că îi cunoaştem pe eroii unei cărţi ca şi când ar locui în blocul de alături. Apoi, câteodată, când vorbim despre o carte cu mare succes la public, apare filmul. Ne grăbim să îl vedem şi… surpriză! Nu întotdeauna există asemănări între ce ne-am imaginat noi şi ce şi-a imaginat regizorul (oare el alege actorii?). Vi s-a întâmplat asta, cu siguranță! Și poate v-ați întrebat, ca și mine, cine este mai aproape de ceea ce a gândit autorul.
Mi-am amintit toate aceste lucruri astăzi când am descoperit joaca unor oameni mari: portretele robot realizate de specialiști din poliție, după descrierile din cărți ale unor faimoase personaje literare. Evident, am încercat să le compar cu imaginile din filme și cu ale mele din timpul lecturii. Și am ales câteva exemple pe care vreau să vi le arăt şi vouă:
Tom Ripley (din Talentatul domn Ripley, 1999)

ripley

Deși mor după Matt Damon, mă simt nevoită să recunosc că portretul robot este mai aproape de ceea ce eu mi-am imaginat.

Jane Eyre (din Jane Eyre, 2011)

jane

Aici filmul bate poliția. :) Mi se pare însă că imaginile sunt destul de asemănătoare.

Lolita (din Lolita, 1997)

lolita

Mmmmm…. Nici, nici.

Emma Bovary (Madam Bovary, 1991)

bovary
Clar, Isabelle Huppert este mai aproape de ce mi-am imaginat eu.

Tess Durbeyfield (Tess d’Urberville, 2008)

tess

Nici, nici.

Ideea acestui articol mi-a venit după ce am văzut mai multe portrete robot aici.

5 thoughts on “Portrete robot

  1. Sonia, apropo de diferenta dintre imaginea pe care ne-o creeaza o carte si cea prezentata intr-un film, mie mi se intampla asta foarte des in cazul filmelor romanesti realizate dupa romane celebre (ex. Baltagul, Ion etc.). De multe ori, prefer sa pastrez imaginile create de mintea mea, nu de regizor si, prin urmare, ma simt mai aproape de carte decat de film. Chiar daca multi prefera sa vada filmul decat sa citeasca cartea… :-)

  2. Foarte interesant. Mie cel mai deranjant mi se pare când se știe bine că, în carte, personajul e blond și firav, să zicem, iar în film apare un tip sau o tipă cu o fizionomie total diferită, atât fizic ci și ca vârstă sau atitudine.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>